Vinkkipankki

Etätyön ergonomia

Onko etätyön ergonomia hallussa?

Etätyö tuo paljon haasteita ergonomiaan liittyen. Kotitoimistolla vaaditaan luovuutta ergonomian kanssa. Pyri järjestämään työpisteeri kotona siten, että erotat selkeästi rajan vapaa-ajan ja työn välillä. Paras vaihto ehto olisi erillinen työhuone tai työpöytä. Jos teet etätöitä säännöllisesti, pysyvän työpisteen rakentaminen voi olla kannattavaa.

Mahdollisuuksien mukaan vaihtele työasentoa ja kokeile tehdä töitä välillä seisten. Mikäli sinulla ei ole sopivan korkuista työtasoa seisomatyölle, voit korottaa läppärin erillisellä korokkeella tai vaikka kirjapinolla. Voit hankkia myös apuvälineitä työergonomian parantamiseen kotona. Tällaisia voivat olla esim. lisätuki tai tyyny selkää tukemaan, kannettavan teline, irtonäppäimistö ja -hiiri, erillinen näyttö, kyynärtuki, ergomatto tai aktivointilauta. Kokeile erilaisia vaihtoehtoja oikeanlaisen työasennon löytämiseen!

Aseta näyttö katseen vaakatason alapuolelle, sellaiselle etäisyydelle, että näet siihen hyvin.

Hiiren paikka on lähellä näppäimistöä.

Säädä työtaso sellaisella korkeudelle, että voit työskennellä kyynärvarret vaakatasossa, jalat tukevasti lattialla tai jalkatasolla.

Huomioi, että työtuolin säädöt ovat kunnossa, jotta voit työskennellä hartiat rentoina ja niska suorassa.

Seisten työskennellessäsi pidä olkavarret lähellä vartaloa, hartiat rentoina ja kyynärvarret tuoettuna suorassa kulmassa. Aseta ruutu silmien korkeudelle. Seiso paino tasaisesta molemmilla jaloilla ja välillä vaihdellen painoa puolelta toiselle.

Vaihtele päivän aikana seisoma- ja istuma-asennon välillä!

Etäsuomessa.fi - Tietokone ja infomerkki kuvake

Lähdetiedot

Etätyön keittokirja, 2021.